1- با یک برنامه ریزی درست به استانبول سفر کنید

با توجه به جاذبه های گردشگری متعددی که در استانبول وجود دارد و در نظرگیری اینکه ممکن است برای بار بعدی فرصت سفر به این شهر زیبا را نداشته باشید، بهتر است ابتدا با بررسی و شناخت کلی استانبول و مکان های دیدنی و تفریحی مختلف آن و همچنین مشورت با کسانی که به این شهر سفر کرده اند، برای سفر خود برنامه ریزی کنید و به هیچ وجه بدن شناخت به  سفر نکنید! برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه اینجا کلیک نمایید.

2- اجاره کردن یک وای فای جیبی

اتصال به وای فای دائمی چیزی است که  این روزها در سفرها وجود آن بسیار ضروری است. امروزه دیگر کسی تا یک وای فای جیبی اجاره نکند، به سفر نمی رود. وای فای جیبی را می توانید از تمام هتل های استانبول یا از فرودگاه آتاتورک استانبول اجاره کنید؛ و قبل از خروج از ترکیه وای فای را باید به پذیرش هتلی که اقامت دارید تحویل دهید. برای تحویل دادن و برداشتن یا همان اجاره کردن وای فای نباید چیزی بپردازید اما ممکن است در بعضی جاها 10 دلار بابت هزینه حمل از شما دریافت نمایند.

3- خرید کارت 5 روزه ورود به موزه های استانبول

به شدت توصیه می کنیم که از کارت های 5 روزه  ورود به موزه های استانبول استفاده کنید. قیمت این کارت ها فقط 85 لیره است. با داشتن کارت موزه می توانید به تمام مکان هایی که در اینجا ذکر شده همراه با چند مکان دیگر در طول 120 ساعت پس از اولین استفاده از خرید کارت، بروید. با داشتن کارت موزه می توانید به مقدار زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنید زیرا قیمت آن خیلی کمتر از هزینه ورود به 5 مکان تاریخی یعنی ایاصوفیه، قصر توپکاپی، موزه باستان شناسی، کاخ ابراهیم پاشا و کلیسای چورا است که ورودی آنها در مجموع 110 لیره می باشد. کارت موزه را می توانید از دفاتر فروش بلیت موزه ها بخرید. با خرید کارت موزه می توانید در زمان هم صرفه جویی کنید چون مجبور نیستید در صف های طولانی خرید بلیت بایستید که صف برخی از این موزه ها مخصوصا در طول فصل هایی که توریست ها به استانبول هجوم می آورند، بی نهایت شلوغ اند.

4- اطلاع از ساعت کار موزه ها

بسیاری از جاذبه های گردشگری و موزه های استانبول یک روز در هفته تعطیل هستند. با اطلاع از تعطیلی آنها می توانید برای رفتن به موزه ها برنامه ریزی کنید.

ایاصوفیه- دوشنبه

موزه باستان شناسی استانبول- دوشنبه

قصر ابراهیم پاشا (موزه هنرهای ترکی و اسلامی)- دوشنبه

قصر دلماباغچه- دوشنبه و پنج شنبه

کاخ توپکاپی- سه شنبه

کلیسای کورا- چهارشنبه

بازار بزرگ- یکشنبه

5- کجا و چقدر انعام بپردازیم

مقدار انعامی که در ترکیه داده می شود، مبلغ متوسطی است. در رستوران ها دادن انعام حدود 5% و در هتل ها دادن چند لیره به دربان و باربر هتل کافی است. تا جایی که ممکن است انعام را به صورت لیره بپردازید و مستقیما به شخصی که به شما کمک کرده انعام بدهید. در رستوران های ارزانتر دادن 5% اضافه تر از صورتحساب، به عنوان انعام کافی است. در رستوران های شیک و گران، از شما انتظار دارند به اندازه 10 تا 15 درصد انعام بپردازید. به باربرهای هتل، فرودگاهها یا ایستگاه قطار و اتوبوس، دادن 2 تا 3 لیره برای هر چمدان یا ساک کافی است. در ترکیه معمولا به راننده های تاکسی انعام داده نمی شود اما می توانید به جای دادن انعام کرایه را گرد کنید مثلا به جای 20.30 لیره 21 لیره بپردازید. به راهنمای تور و راننده ها هم اگر صلاح می دانید انعام بدهید. اگر از تور راضی بودید دادن انعام گروهی به مبلغ 20 لیره برای راهنمای تور و 15 لیره به راننده، می تواند مراتب قدردانی و تشکر شما را نشان دهد. به خاطر داشته باشید که این مبلغ را کل گروه نه هر نفر جداگانه می پردازند.

6- آداپتور مناسب به همراه داشته باشید

پریزهای برق در ترکیه معمولا از نوع C یا F هستند. حتما آداپتور مناسب را برای وسایل تان به همراه داشته باشید. ولتاژ برق ترکیه هم 230 ولت است.

 

در استانبول از چه وسایل نقلیه ای استفاده کنیم

سیستم حمل و نقل عمومی استانبول بسیار متنوع است. سیستم حمل و نقل عمومی استانبول از خطوط مترو، تراموا، راه آهن کابلی، تله کابین و قایق ها و اتوبوس های مسافربری تشکیل شده است. برخلاف سیستم های راه آهن شهری که کرایه را از همان ابتدا بدون توجه به اینکه به چند تغییر مسیر نیاز دارید باید بپردازید، در استانبول هزینه هر سواری و تغییر مسیر با مترو 4 لیره است. مثلا اگر با 3 بار تغییر مسیر به مقصد می رسید در مجموع کرایه شما 12 لیره  می شود. ابتدا تصور می کنید 4 لیره مبلغ کمی ست اما اگر برای سفری تک مسیره 8 تا 12 لیره بخواهید بپردازید، مبلغ زیادی است. اگر قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، خرید استانبول کارت می تواند خیلی باعث صرفه جویی در هزینه رفت و آمد شما گردد. تاکسی هم در استانبول فراوان پیدا می شود. اما سیستم حمل و نقل عمومی برای رفتن به اطراف استانبول بسیار کارآمدتر عمل می کنند و دیگر نیازی به گرفتن تاکسی نیست. همچنین به خاطر مشکل ترافیک به خصوص در ساعت اوج شلوغی، استفاده از تاکسی توصیه نمی شود. برای رفتن به فرودگاه از هتلی که در آن اقامت دارید، هم می توانید از سرویس رفت و برگشت فرودگاه به مبلغ 5 یورو برای هر نفر استفاده کنید. به خاطر اینکه هر لحظه امکان توقف  شما در ترافیک وجود دارد، ابتدا از پذیرش هتل سوال کنید که به موقع به پرواز می رسید، بعد سوار این سرویس های فرودگاه شوید. در غیر اینصورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو احتمالا گزینه بهتری  هستند.